Cvičení s činkami i jiným zátěžím

 

Pokud si chceš koupit pouze jeden kus posilovacího zařízení, investuj své peníze do páru volných činek. Jsou to finančně nenáročné, kompaktní a efektivní fitness nástroje, které mohou být používány samostatně nebo v kombinaci s jinými fitness doplňky k budování svalstva a tvarování postavy.

Silový trénink je ideální pro každého muže i ženu jakéhokoliv věku. Lehčí činky jsou skvělé pro ženy, které chtějí formovat své tělo, zatímco těžší činky jsou nejlepší pro muže, kteří chtějí budovat svou svalovou hmotu a zvýšit sílu.

Silový trénink je ideální pro pokročilé a střední uživatele, stejně tak i pro úplné začátečníky. Je také skvělý pro starší lidi, aby se zabránilo svalové atrofii a poklesu jejich svalové hmoty.

Sada činek je doplněk do každé domácí posilovny. Přináší efektivní a časově nenáročné cvičení, ideální pro ty, kteří mají nedostatek času.

Trénink se závažím je druh silového tréninku, který zahrnuje použití činek spíše než odporových pásů a jiných nástrojů. To je skvělé pro rozvoj síly, stavby kosterního svalstva a tvarování těla.

 

Taktéž:

► zvětšuje svalovou hmotu, zvyšuje metabolismus a urychluje hubnutí

► zlepšuje rovnováhu, flexibilitu, vytrvalost a pomáhá předcházet úrazům
► zabraňuje poklesu svalové hmoty, který je zapříčiněn stárnutím
► zabraňuje poklesu kostní denzity, která přichází se stárnutím či dietou
► zlepšuje zdraví, odolnost a pomáhá při nespavosti
► pomáhá v boji proti chronickým onemocněním, jako je osteoporóza a artritida
► posiluje sebevědomí a zvyšuje výkon ve všech fyzických aktivitách

Možnosti cvičení a cílové oblasti: silový trénink pro celé tělo

Posilování s činkami je jedním z nejlepších cvičení, které můžete dělat. Volné činky se používají pro posilování horní části těla a mohou být skvělým doplňkem i na posilování vaší spodní části těla.

Volné činky umožňují široký rozsah pohybu a vyžadují větší úsilí stabilizovat svaly, takže silový trénink je velmi efektivní. Poskytují dostatek možností pro různé svaly v těle, včetně:


► zdvihů pro trénink bicepsů
► trénink pro posílení tricepsů a deltových svalů
► bench press je perfektní na posilování hrudníku - tvaruje prsní, přední deltové a tricepsové svaly
► rozpažování posiluje vrchní část zad a ramena
► výpady: skvělé cviky pro nohy a hýždě
► sedlehy posilují břicho – příčný sval břišní a šikmý sval břišní
► Můžeš použít činky pro nezávislý silový trénink nebo je zahrnout do aerobního cvičení, abys ho zintenzivnil.

 

Typy činek a různé funkce

Volné činky jsou základním nástrojem pro silový trénink. Existují různé typy činek, které si můžete vybrat dle svých fitness cílů:

Činky barbell: Skládají se z osy a sady volných závaží (kovových nebo plastových, které jsou lehčí a vhodné pro začátečníky), můžete je nasadit na tyč a zvýšit tak hmotnost zátěže. Poskytují stabilní a rozmanitý silový trénink dle do vašich možností. Na trhu jsou k dostání i činky s pevnými disky.

Barbell činky se používají na cvičení oběma rukama, jako při bench-pressu, mrtvých tazích, dřepech, zdvizích, přitazích k hrudníku a tlacích na ramena.

Činky dumbbell: Jsou krátké, kompaktní a dostupné v různých hmotnostech. Známe pevné nebo nastavitelné modely s nastavitelnou hmotností disků.

Činky dumbbell se používají pro posilování jednou rukou. Obvykle se cvičí s jednou činkou v každé ruce.

Činky kettlebell se staly v poslední době velmi oblíbené. Jednoduchý kulatý design s vysokou zátěží a s úchytkou.

Mohou být použity pro širokou škálu cviků, které se zaměřují na různé skupiny svalů a poskytují účinnou kombinaci silového a kardio tréninku jako jsou dřepy, výpady, předpažování a další.

Činky na kotníky a zápěstí jsou skvělým doplňkem k aerobnímu tréninku. Poskytují dodatečný odpor, což vám umožní spálit více kalorií a tvarovat svaly.

Pro ženy, které chtějí vytvarovat své svaly spíše než budovat svalovou hmotu, doporučujeme zakoupit pár dumbbell činek od 1 do 5 kg.

Mužům, kteří chtějí budovat svou sílu a velikost svalů, doporučujeme zakoupit barbell činky s disky o různých vahách.

Pro ty, kteří chtějí oživit své aerobní cvičení, doporučujeme pár dumbbell činek o váze od 0,5 do 2,5 kg nebo závaží na kotníky a zápěstí.

Výborné pro začátek: Pořiďte si dumbbell činky, které nevyžadují montáž a jsou zároveň velmi kompaktní.

Snadné uchopení pro začátečníky: Vyber si činky potažené gumou, neoprenem nebo plastem. Snadno se drží a nezpůsobí ti poškození podlahy, pokud je neupustíš.

Bytelné činky ti vydrží roky: Pořiďte si kovové činky, které však budete muset pravidelně udržovat.

Progresivní silový trénink: Vyber si barbell činky s kotouči, které ti umožní přidat váhu, podle zlepšení tvojí síly. Na tzv. bench press zvaž nákup cvičební lavice. S tvým pokrokem můžete rozšířit svou sbírku o různé typy činek pro různé cvičení a vaše fitness cíle.

Naše rada: Pokud hledáš zařízení pro různorodý silový trénink, měl bys zvážit investici do lavice a multifunkčního fitness zařízení.

Tipy na údržbu

Různé typy činek vyžadují různou údržbu. Synteticky potažené činky nevyžadují mnoho péče - stačí setřít pot po každém použití a odstranit prach každý týden. Na druhé straně kovové činky vyžadují pravidelnou údržbu, aby se zabránilo korozi.